Träningens helande kraft

Träningens helande kraft

Många förknippar inre frid och psykisk balans med stilla meditation och mindfulness, vilket självklart är viktiga verktyg. Något som lätt glöms bort är dock hur mycket fysiska övningar kan påverka våra sinnen och psykiska välmående. För vissa är långdistanslöpning en frigörande slags meditation, men man behöver inte vara en sportfantast för att kunna dra nytta av träning i vår strävan efter välbefinnande.

Kroppen och sinnet

När vi genomför ett träningspass, alltifrån en promenad till styrkelyftning, frigörs så kallade endorfiner i kroppen – glädjehormoner. Detta brukar vara det första som nämns angående träningens inverkan på psyket, men visste du att träning också bidrar till att skapa nya hjärnceller? Det stimulerar dessutom de hjärnceller vi redan har, så i praktiken utför vi hjärngympa samtidigt som vi tränar kroppen. Utöver endorfinerna bildas dessutom serotonin, dopamin och noradrenalin vid träning, vilket skapar en skön belöningskänsla efter ett avslutat pass.

Rätt sorts träning kan hjälpa till att läka fysiska skador och åkommor, men brukar också rekommenderas för den som lider av till exempel depression eller ångest. Precis som antidepressiv medicin arbetar för att återställa balansen mellan olika signalsubstanser fungerar träning på samma sätt med hormonerna som bildas. Fysisk träning motverkar dessutom stress genom att minska och balansera nivåerna av stresshormonet kortisol. Det fina med motion är att den dessutom hjälper till att förhindra sjukdomar, såväl fysiska som psykiska. Immunförsvaret förbättras, och sinnena hamnar lättare i balans.

Rätt sorts träning för dig

Poängen med motion är att det ska kännas bra, både för stunden och morgondagen. Att pressa sig själv alldeles för hårt från början blir som att skjuta sig själv i foten. Om man går ut för hårt riskerar man att drabbas av skador, och en ovilja att fortsätta. Träningen ska passa för dig och din vardag, vilket är lättare att få till än vad många tror. Att kliva av bussen en hållplats tidigare ger en promenad, och ibland kan man välja trappan istället för hissen. Motion sker dessutom genom lustfyllda aktiviteter såsom bowling, dans, eller en badtur till stranden. Till och med städning i hemmet bidrar till en hel del träning; att vika tvätt, torka golv och dammsuga bidrar inte bara till ett rent hem, men låter dessutom kroppen arbeta, och i sin tur sinnet.

Att ägna tid åt sitt mentala välmående behöver alltså inte innebära separata aktiviteter från det fysiska. De senaste åren har mindfulness blivit en allt populärare metod för att skapa balans, och även om många förknippar det med stillasittande meditation kan det med fördel utövas under promenad. Att komma ut i naturen gör det ofta lättare att uppleva nuet, och med kroppen i rörelse bidrar det till nya känslor och upplevelser. Man förnimmer sina steg, sin andning och luften omkring.

Oavsett vilken sorts träning du får in i din vardag kommer den helt klart hjälpa ditt sinne att finna balans.