Tips för mindfullness på arbetsplatsen

Tips för mindfullness på arbetsplatsen

Det är lätt hänt att det blir stressigt på arbetsplatsen och det är fullt normalt. Det är många som är bidragande när man skapar en gemensam atmosfär. Ibland kan det vara en blandning av både negativ och positiv energi. Det är därför viktigt att komma ihåg att små saker i vardagen kan göra stor förändring. Uppmana kollegor att ta tid för egen reflektion och kanske inför några av de tipsen som vi kommer tala mer om i det här inlägget.

Små påminnelser som lyser upp vardagen

Det finns små saker som kan ha stor påverkan på människor, hur de mår, hur de beter sig och så vidare. Ett tips är att dela ut pennor med tryck på. Det kan vara små korta meningar som har ett positivt budskap med sig till exempel. Några saker man kan skriva på dessa är till exempel:

  • Lev i nuet
  • Sprid glädje
  • Var rädd om dig
  • Ta hand om dig

Antingen kan man skriva små korta meningar, eller så kan man skriva längre ordspråk, men då kanske man behöver något större än en penna. Man kan till exempel göra tryck på muggar eftersom väldigt många går och fyller på sin kaffe- eller tekopp flera gånger om dagen. Man kan även sätta upp tavlor med positiva budskap. Forskning menar att även om man inte går och läser de här budskapen hela tiden så kommer hjärnan att uppfatta dem ändå.

Avsätt ett rum för meditation

Även om det kan vara hektiskt på arbetsplatsen så kan man alltid ha ett rum som det ska vara helt tyst i. Det behöver inte finnas några regler om att man måste meditera eller utföra yoga när man är i det rummet. Men det kan vara som ett rum där man får andas ut och koppla av en stund. Det är väldigt viktigt att man reflekterar över sin dag, över hur man reagerat på olika saker och hur man skulle ha reagerat om det hade uppstått en liknande situation igen. Sedan kan man ha yogamattor som gör det möjligt för de anställda att göra några övningar på sin rast, eller helt enkelt lägga sig ner och ta en micro-paus för att återhämta ny energi. Det är viktigt med hälsosamma vanor även om man ibland känner att man inte riktigt hinner med. Men se till att du inför små förändringar lite i taget så ska du se att du snart har en helt ny livsstil. Man kan till exempel välja att alltid ta trapporna istället för hissen. Eller så kan man välja att endast dricka grönt te istället för svart te som innehåller koffein. Sedan ska man såklart göra sådant som man känner att man mår bra av.