Mindfulness på jobbet

Mindfulness på jobbet

Många är idag stressade på jobbet. Kanske är det jobbiga kollegor, korta deadlines eller en bullrig arbetsmiljö som gör att vår

flykt- och kamprespons går igång. I detta kaos kan enkla mindfulness-övningar bli en oas av lugn och harmoni.

En stund med dig själv

Ta en lugn stund i fikarummet, eller i bilen innan du går in till arbetet, om det passar bättre. Blunda, slappna av och sitt med rak rygg. Rikta din uppmärksamhet mot andningen och räkna andetagen. När du tagit tio andetag börjar du om på ett igen. Skulle det dyka upp störande tankar, skjuter du dem bara varsamt ifrån dig och återgår till att koncentrera dig på andningen igen.

Fokus och medvetenhet

Ansträng dig att verkligen vara närvarande på jobbet. När du utför en arbetsuppgift koncentrera dig på den fullt ut. Börjar dina tankar vandra till vad som händer i helgen, var man hittar en akut tandläkare i närheten, eller de senaste intrigerna på kontoret, bekräfta tanken och återgå sedan till att åter koncentrera dig på arbetsuppgiften. Undvik i möjligaste mån att syssla med flera saker samtidigt och stäng av onödiga distraktioner som till exempel din privata mobiltelefon.

Utöva mindfulness på fikarasten

Istället för att skvallra med kollegorna, rikta din uppmärksamhet helt mot kaffekoppen. Hur känns koppen i din hand? Andas in doften. Smaka så på kaffet.

Ta en micropaus

Försök att stanna upp åtminstone en till två gånger under resten av dagen. Ta tre djupa andetag och släpp den anspänning som har byggts upp.

Acceptera det som händer utan att ge upp

Trots att du ägnar dig åt mindfulness så kommer det fortfarande uppstå situationer då du blir stressad. Istället för att bli arg på dig själv eller försöka tvinga dig till att se ljusare på situationen, acceptera att just nu är du stressad och saker är som det är.

Detta innebär inte att du ger upp. Däremot är det lättare att tänka logiskt och hitta lösningar när du inte är överväldigad av känslor.

Efter jobbet

När arbetsdagen är slut så går det ändå att utöva mindfulness på vägen hem. Kör du bil, så kan du se varje tillfälle då du tvingas stanna vid ett rödljus som ett tillfälle att utöva mindfulness, istället för att bli sur och stressad. Ta tre djupa andetag och verkligen känn efter hur det känns att sitta i en bil. Försök att slappna av i axlar och andra delar av kroppen där du upplever spänningar.

Åker du kollektivt kan du istället stänga av telefonen och annan elektronik för en del av resan och bara vara. Skjut de tankar som uppstår åt sidan och fokusera på andningen. På detta sätt kan du släppa den stress som byggts upp under arbetsdagen och förbereda dig för att njuta av din fritid.